poniedziałek, 30 września 2013

Jednostki miar w sieciach komputerowych oraz parametry techniczne ( Zadania )

Jednostki informacji - najmniejszą jednostką informacji jest bit. Skróconym symbolem bitu jest b.



Wyższe jednostki to:
  • oktet (octet) - 8 bitów
  • bajt (byte, symbol: B) - pierwotnie ilość bitów przetwarzana jednocześnie przez komputer. Współcześnie, właściwie już od późnych lat 50, używa się wyłącznie do oznaczenia 8 bitów (czyli oktetu).
Do oznaczenia większych ilości bajtów stosuje się przedrostki dziesiętne układu SI, będące wielokrotnościami liczby 10 (103n):
  • kilobajt (kilobyte, symbol kB) - 103 = 1000 bajtów
  • megabajt (megabyte, symbol MB) - 106 = 10002 = 1 milion bajtów
  • gigabajt (gigabyte, symbol GB) - 109 = 10003 = 1 miliard bajtów
  • terabajt (terabyte, symbol TB) - 1012 = 10004 = 1 bilion bajtów

Jednostka przesyłu danych

Bit na sekundę (ang. bps – bit per second) – jednostka natężenia strumienia danych w medium transmisyjnym (np. pomiędzy dwoma komputerami) oraz jednostka przepustowości, czyli maksymalnej ilości informacji, jaka może być przesyłana przez dany kanał telekomunikacyjny w jednostce czasu, oznaczana b/s bądź bps.
Powszechnie stosuje się wielokrotności bitu na sekundę. Mogą być one wyrażane z użyciem przedrostków dziesiętnych SI (kilobit na sekundę – kb/s, megabit na sekundę – Mb/s)

Wielokrotności bitów
Przedrostki dziesiętne
(SI)
Przedrostki binarne
(IEC 60027-2)
Nazwa Symbol Mnożnik Nazwa Symbol Mnożnik
kilobit kb 103=10001 kibibit Kib 210=10241
megabit Mb 106=10002 mebibit Mib 220=10242
gigabit Gb 109=10003 gibibit Gib 230=10243
terabit Tb 1012=10004 tebibit Tib 240=10244
petabit Pb 1015=10005 pebibit Pib 250=10245
eksabit Eb 1018=10006 eksbibit Eib 260=10246
zettabit Zb 1021=10007 zebibit Zib 270=10247
jottabit Yb 1024=10008 jobibit Yib 280=10248

 

Jak obliczyć prędkość przesyłania plików z internetu?

Wielkość plików komputerowych na ogół wyrażamy w MB (czyt. Megabajtach). Trzeba pamiętać, że 1 MB to 1024 KB (czyt. Kilobajty). Duży plik tekstowy, z zamieszczonymi obrazkami i formatowaniem, waży ponad 1 MB. To samo dotyczy plików dźwiękowych, czy prostych obrazków. Natomiast program instalujący grę na komputerze już może ważyć ponad 20 MB.

Prędkość przesyłu plików wyrażamy w Kbps. (czyt. Kilobitach na sekundę). Rodzi się pytanie: Czy Kb (kilobit) to to samo co KB (Kilobajt)? Nie, kilobity są ośmiokrotnie mniejsze od kilobajtów. Najważniejszą zasadą w informatyce jest to, że jeden Bajt to 8 bitów (1B = 8b), czyli jeden 1 MB = 8 Mb.
Żeby obliczyć prędkość przesłania konkretnego plików z internetu trzeba znać wielkość tego pliku oraz przepustowość własnego łącza czyli średnią prędkość przesyłu plików. Standardową przepustowością łączy jest 512 Kbps (kilobitów na sekundę). Załóżmy że chcemy przesłać plik testowy o wadze 1MB.
1 MB = 1024 KB
1024 KB x 8 = 8192 Kb
8192 Kb : 512 Kbps = 16 s.

Dla łącza o prędkości 512 Kbps przesyłanie pliku o wadze 1 MB będzie trwało 16 sekund.
Jeśli natomiast dysponujemy szybszym łączem o przepustowości 1 Mbps czas ten będzie dwa razy krótszy i wyniesie 8 sekund
1 Mbps = 1024 Kbps
8192 Kb : 1024 Kbps = 8 s.
 
 

Zadania : 

  1. Dany jest adres IP 120.142.10.84 zapisz go w postaci binarnej. Pamiętaj, że długość adresu IP to 32 bity! 4 oktety po 8 bitów.
     
  2. Dany jest adres IP 40.12.110.24 zapisz go w postaci heksadecymalnej.
     
  3. Oblicz ile godzin, minut, sekund na łączu symetrycznym (DSL) o prędkości 2048 Kbps zajmie pobranie :
    • Zawartości pełnej płyty DVD
    • Zawartości pełnej płyty BLU-RAY
    • Zawartości płyty CD
       
  4. Oblicz ile godzin, minut, sekund na łączu asymetrycznym (ADSL) o prędkości 2048/256 Kbps zajmie :
    • Wysłanie archirum RAR o wielkości 1,4GB
    • Wysłanie zawartości w pełni nagranej płyty CD
       
  5. Pan Mirosław korzysta z Internetu codziennie średnio po 4 godziny dziennie. W tym czasie przegląda strony WWW, odbiera pocztę (program pocztowy), ściąga pliki z stron WWW oraz wysyła pliki na serwer FTP. Dziennie ruch sieciowy jaki generują te usługi kształatuje się natępująco :
    - WWW 100MB
    - poczta 5MB
    - pobieranie plików z stron WWW 250MB
    - FTP wysyłanie 2GB
    - FTP odbieranie 2GB

    Znając te dane dobierz odpowiednie łącze ADSL dla Pana Mirosława tak aby wykorzytanie łącza (upload i download) nie przekroszyło średnio 70% w czasie gdy korzysta z sieci.
     
  6. Andrzej gra intensywnie w LoLa, średnio 6 godzin dziennie. Zakładając, że gra generuje ruch sieciowy 2KB/s upload i 4KB/s download oblicz :
    - jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 dniu
    - jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 miesiącu
    - jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po roku
     
  7. Bazując na danych z zadania 6 pomóż Andrzejowi obliczyć czy jego ograniczony pakiet 15GB/msc wystarczy do gry w jego ukochaną grę. Andrzej korzysta z internetu mobilnego, a dostawca internetowy w umowie ogranicza ruch sieciowy w pełnej prędkości do 15GB/msc. Po przekroczeniu tej wartości szybkośc internetu spada do 64kbps.
    Oblicz ile % pakietu 15GB zużyje Andrzej grając w LoLa.
    Gdyby Andrzej przekroczył limit i szybkość łącza spadła do 64kbps - czy dalej będzie mógł grać w LoLa? Czy ta przepustowość wystarczy?




1.      120.142.10.84=?

      120=64+32+16+8=01111000
     142=128+8+4+2=10001110
      10=8+2=00001010
      84=64+16+4=01010100


    120.142.10.84 = 01111000 10001110 00001010 01010100

2.     40.12.110.24=?
 
 40=32+8=00101000=28
12=8+4=00001100=C
110=64+32+8+4+2= 01101110=6E
 24=16+8=00011000=18

 40.12.110.24=28.C.6E.18
 
 3.



Prędkość 2048Kbps = 256KB/s

Pojemność płyty DVD =4,7GB=4489 25MB

Pojemność płyty BLU-RAY =25GB=25600MB

Pojemność płyty CD =700MB



CD=700MB / 0,256MB= 2734,3s =45 min i 57s.

 

DVD=4489.25 / 0,256MB = 17536s =292 min i 26s= 4 godz 52 min i 26s.

BLU-RAY=25600MB / 0,256MB = 100000s= 1666min= około 28 godzin.
 
 
 
4.Prędkość 256Kbps = 32KB/s 

 Wysyłanie archiwum RAR = 1,4GB =1433MB
 
Wysyłanie zawartości w pełni nagranej płyty CD=700MB

RAR = 1433MB / 0,032 MB = 44781s = 746 min = 12 godz 26 min

CD=700MB / 0,032 MB= 21875s = 364 min = 6 godz. 4 min 
 

 
 5. POBIERANIE:

-WWW 100MB

- poczta 5MB

- pobieranie plików z stron WWW 250MB

- FTP wysyłanie 2GB



100 MB + 5 MB + 250 MB + 2048 MB = 2403 MB = 2460672 KB * 8 =19685376 Kbps 

19685376 Kbps / 14400s = 1367 Kbps



5GB=5120MB=5242880KB * 8 =41943040 Kbps

41943040 Kbps / 14400s = 2912 Kbps



Wysyłanie =1367 Kbps ->1777 Kbps czyli 2048 Kbps

Odbieranie=2912 Kbps ->3785 Kbps czyli 4096 Kbps

Łącze ASDL musi być ( 4096 /2048 Kbps ) by nie przekraczało 70% wykorzystania łącza.
 
 
6. Dane:

2KB/s upload i 4KB/s download

- jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 dniu

2 * 60=120 , 120*60=7200 7200*24=172800 KB  172800KB / 1024 =168,75 MB UPLOAD

4*60=240 , 240*60=14400 14400 * 24=345600 KB  345600 KB / 1024 = 337,5 MB DOWNLOAD

- jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po 1 miesiącu

168,75 *31 =5231,25 MB UPLOAD

337,5 * 31 = 10462,5 MB DOWNLOAD

- jaki ruch sieciowy w MB wygeneruje gra po roku

5231,25 * 12 = 62775 MB

10462,5 * 12 = 125550 MB



7. 5231,25 MB UPLOAD

10462,5 MB DOWNLOAD



5231,25 + 10462,5 = 15693,75 = 15, 32 GB



Andrzejowi zabraknie pakietu na jeden dzień , niestety po przekroczeniu 
limitu i spadku łacza do 64Kbps i nie zagra w lola.



  
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz